- ZS2; publikacja: Kamil Góźdź
Zajęcia na uczelni – czemu nie! Uczniowie klasy 3T nie zawahali się sprawdzić jak to jest być studentem. 10 maja 2022 roku wraz z wychowawcą p. Moniką Kaper oraz p. Mateuszem Adamczykiem wybrali się w odwiedziny na Politechnikę Lubelską. W drzwiach uczelni, swoich gości przywitała absolwentka z Chopina – Magda Wlazło. Magda – uczennica klasy prawniczej w I LO w Lubartowie, obecnie – pracownik badawczo dydaktyczny robiący doktorat na Wydziale Podstaw Techniki. Kiedyś sama siedziała w ławce szkolnej, dziś w roli nauczyciela pomaga klasie 3T odkrywać tajniki zajęć na uczelni. Na dobry początek – wykład a zaraz po tym… do pracy rodacy!
- Julka, Magda, Klaudia i Paweł
W minionym tygodniu grupa uczniów Z ZS nr 2 brała udział w wyjeździe do miejscowości Montehermoso w Hiszpanii w ramach międzynarodowej wymiany młodzieży. Oto wrażenia uczniów z pełnego zajęć wyjazdu:
Poniedziałek
Pierwszy dzień w Montehermoso był pełen wrażeń. Zaczęliśmy go od wspólnej prezentacji w szkole, gdzie spotkaliśmy się z uczniami z innych krajów. Hiszpanie zaskoczyli nas swoim talentem muzycznym, zagrali utwory charakterystyczne dla Hiszpanii. Potem uczyliśmy się podstawowych zwrotów w języku hiszpańskim- co za przygoda. Wiecie, że hiszpański jest najszybszym językiem na świecie? Po warsztatach poszliśmy na spacer po Montehermoso. Pogoda była niesamowita! Słońce, słoneczko… To miejsce jest przepiękne.
- Zuzanna Guz/Publikacja: Kamil Kozioł
14 grudnia klasa 2G wybrała się na długo wyczekiwaną wycieczkę klasową do Lublina. Jako pierwszy punkt programu zaliczyli kino, w którym obejrzeli wzruszający film ,,Chłopiec z chmur. Następnie spędzili aktywny, ale nie mniej radosny czas na lodowisku. Cała grupa wraz z nauczycielkami doskonale się bawiła i wróciła z wyjazdu z uśmiechem na ustach.
- ZS2/Publikacja: Kamil Kozioł
Elegijny wiersz Antoniego Słonimskiego przenosi nas w świat szabasowych świec i pieśni dobiegających z drewnianej bożnicy. Świat sztetli – małych miasteczek, których klimat tworzyły elementy kultury polskiej i żydowskiej. I choć sztetlowy krajobraz przestał istnieć, to pozostała po nim pamięć – we wspomnieniach, na starych ilustracjach, fotografiach i w literaturze. Ośrodek „Brama Grodzka” jest tym miejscem, które chroni te nieliczne ślady żydowskiego wkładu w dziedzictwo kulturowe Lubelszczyzny.
- Uczniowie ZS nr 2/Publikacja: Kamil Kozioł
(Wspomnienia uczniów ZS nr 2 w Lubartowie z wyjazdu do Macedonii w ramach wymiany młodzieży Erasmus+)
- Pierwszego dnia integracji, 27 września, spotkaliśmy się w Hotelu City Inn, gdzie braliśmy udział w powitaniu. Każde państwo przedstawiło swoje kraje oraz szkoły. Zobaczyliśmy mnóstwo prezentacji multimedialnych i filmików. Następnie udaliśmy się na Stare Miasto w Ochrydzie. Zobaczyliśmy najpopularniejsze miejsca, tj. Jezioro Ochrydzkie, kościół Św. Jovan’a Kaneo, kościół Św. Climent’a, kościół Św. Sophii oraz starożytny teatr. Mieliśmy przyjemność wziąć udział w warsztatach produkcji papieru oraz dowiedzieliśmy się, jak wygląda proces tworzenia pereł ochrydzkich.
Drugi dzień zaczęliśmy ponownym spotkaniem, na którym każda grupa przedstawiała prezentacje o słynnych wynalazcach, ponieważ właśnie tego dnia obchodziliśmy Dzień Wynalazcy. Później wyruszyliśmy do Strugi - miasteczka znanego z corocznego Festiwalu Poezji i przeszliśmy się wzdłuż rzeki Black Drin oraz odwiedziliśmy wioskę Vevcani. Słynie ona z karnawału, źródełek wodnych i faktu, że po upadku Jugosławii mieszkańcy ogłosili ją republiką. Trzeci dzień spędziliśmy otoczeni naturą. Po obejrzeniu naszej szkoły partnerskiej i rozmowie z dyrekcją szkoły, popłynęliśmy statkiem do Muzeum na wodzie, znanym jako Bay of the Bones - jest to częściowa rekonstrukcja pierwotnej prehistorycznej osady. Niesamowitą szansą dla nas było dowiedzieć się jak wyglądało życie w czasach prehistorii. Po krótkim zwiedzaniu udaliśmy się w dalszą podróż statkiem - tym razem do Zakonu Św. Nauma. Był on średniowiecznym uczonym i pisarzem szerzącym chrześcijaństwo. Tam też zobaczyliśmy źródła Jeziora Ochrydzkiego, zmieniające kolor wraz ze wzrostem roślinności.