Standardy Ochrony Małoletnich
- ZS2; publikacja: Kamil Góźdź
Drogi uczniu,
W związku ze zmianą Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (tzw. Ustawa o ochronie małoletnich) wprowadza nowe instrumenty ochrony praw dzieci, m. in. nakłada na placówki oświatowe pracujące z dziećmi, obowiązek posiadania „Standardów Ochrony Małoletnich”. Ustawa wchodzi w życie z dniem 15 lutego 2024 r.
„Standardy Ochrony małoletnich” to dokument skonstruowany jako zbiór zasad i procedur postępowania w Zespole Szkół nr 2 im. Księcia Pawła Karola Sanguszki w Lubartowie, które mają być przestrzegane i stosowane w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka bądź krzywdzenia małoletniego. Standardy to zasady, które mają na celu tworzenie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w szkole. W związku z powyższym każdy uczeń, pracownik pedagogiczny i niepedagogiczny musi zapoznać się z założeniami przedstawionego dokumentu.
Zespół ds. tworzenia "Standardów Ochrony Małoletnich"
XV Kapucyński Piknik Motocyklowy
- Marek Gaweł/Publikacja: Kamil Kozioł
Dnia 18 maja miał miejsce 15 Kapucyński Piknik Motocyklowy podczas, którego zbieraliśmy pieniądze dla Marcela. Uczniowie naszej szkoły, którzy chcieli pomóc w tej inicjatywie zdecydowali się na wzięcie udziału w akcji poprzez przekazywanie wiedzy jak udzielać pierwszej pomocy. Projekt Młodzi Ratują oraz wolontariusze z naszej szkoły, którzy brali udział w tej akcji pokazywali zainteresowanym jak uratować czyjeś życie. Cała grupa podczas wydarzenia godnie reprezentowała Naszą Szkołę.
Edukacja z Wojskiem: czy informatyk może zostać żołnierzem?
- ZS2; publikacja: Kamil Góźdź
W ramach programu "Edukacja z Wojskiem", zainicjowanego przez Ministra Edukacji oraz Ministra Obrony Narodowej, uczniowie klasy 2T z lubartowskiego technikum informatycznego wzięli udział w niezwykłym spotkaniu edukacyjnym. Celem tego przedsięwzięcia było zwiększenie świadomości młodzieży na temat obronności kraju oraz promowanie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa narodowego.
Podczas spotkania poruszono wiele ważnych tematów, które wzbogaciły wiedzę i umiejętności uczniów:
- Podstawy pierwszej pomocy: Uczniowie mieli okazję nauczyć się podstawowych technik ratowniczych, które mogą uratować życie w sytuacjach zagrożenia.
- Sposoby alarmowania: Przedstawiono różne metody alarmowania i informowania służb o zagrożeniu. Uczniowie dowiedzieli się, jak ważna jest szybka i skuteczna reakcja w sytuacjach kryzysowych.
- Praca żołnierza: Uczniowie zapoznali się z codzienną pracą żołnierzy, ich obowiązkami oraz wyzwaniami, z jakimi muszą się mierzyć.
- Poznanie wyposażenia żołnierza: Praktyczna prezentacja sprzętu wojskowego była jednym z najbardziej ekscytujących elementów spotkania. Uczniowie mieli możliwość zobaczenia części wyposażenia żołnierza.
- Spróbowanie wojskowej racji żywnościowej: Dzięki tej części spotkania uczniowie mogli na własnej skórze przekonać się, jak smakują racje żywnościowe, które są przygotowywane dla żołnierzy.
- Zagrożenia związane z publikowaniem informacji na swój temat: Specjaliści przedstawili również zagrożenia wynikające z nieostrożnego udostępniania informacji o sobie w Internecie. Była to cenna lekcja dotycząca bezpieczeństwa cyfrowego.
Spotkanie było wyjątkowym wydarzeniem, które połączyło edukację teoretyczną z praktycznymi doświadczeniami. Uczniowie klasy 2T, którzy są przyszłymi informatykami, znaleźli wspólny język z żołnierzami, co pokazało, że współpraca między różnymi środowiskami zawodowymi jest możliwa i bardzo wartościowa.
Pamiątkowe certyfikaty rozdał Pan Dyrektor Zbigniew Sajda.
Społeczność ZS2 kompletuje „Tornister Pełen Uśmiechów”
- ZS2; publikacja: Kamil Góźdź
“Tornister Pełen Uśmiechów” to ogólnopolska akcja Caritas, której celem jest coroczne wsparcie dzieci z potrzebujących rodzin u progu nowego roku szkolnego. Od jej rozpoczęcia w 2009 roku Caritas Polska oraz Caritas Diecezjalne przekazały najmłodszym ponad 210 tys. skompletowanych wyprawek szkolnych.
Przygotowania do nowego roku szkolnego nierozerwalnie wiążą się z zakupem plecaków, przyborów i książek. Niestety, często to duży problem, który dotyka wiele rodzin w różnych krajach. Akcja „Tornister Pełen Uśmiechów”, organizowana już po raz 16. pozwala wychodzić naprzeciw tym trudnościom. To jeden z programów pomocowych z wieloletnią tradycją.
Zespół Szkól nr 2 przystąpił do akcji „Tornister Pełen Uśmiechów”, zachęcamy do pomocy w zbiórce przyborów szkolnych, tj. plecaków, zeszytów, kredek, bloków, wszystkiego, co dzieci mogą wykorzystać do pracy i zabawy.
W tym roku wsparcie kierowane jest w stronę dzieci z Burundi, z miejscowości Gitega-Songa we Wschodniej Afryce, którym pragniemy przekazać 1000 tornistrów z przyborami szkolnymi.
Zabawa i edukacja ekologiczna w przedszkolach
- Nadia Benet Magda Dzido Martyna Lal Julia Podleśna Gabriela Rzymańska/Publikacja: Kamil Kozioł
W dniach 25 i 30 kwietnia w ramach warsztatów projektowych we współpracy ze Związkiem Komunalnym Gmin Ziemi Lubartowskiej uczniowie ZS nr 2 w Lubartowie przeprowadzili zajęcia ekologiczne z najmłodszymi dziećmi w przedszkolu nr 4 w Lubartowie oraz w przedszkolu w Lisowie. Spotkanie miało na celu promowanie świadomości ekologicznej wśród maluchów. Na początku przedstawiono krótką prezentację dotyczącą segregacji odpadów. Później była edukacja w formie wielu zabaw ruchowych, intelektualnych i manualnych. Dzieci uczyły się jak segregować śmieci. Na zakończenie przedszkolaki otrzymały kolorowanki wydrukowane na papierze z makulatury.
Do akcji przygotowały młodzież koordynator p. Grażyna Joachimowicz oraz nauczycielka geografii p. Monika Jarosz.
Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu
- ZS2/Publikacja: Kamil Kozioł
W dniach 20-25 kwietnia 50- osobowa grupa młodzieży z ZS nr 2 w Lubartowie uczestniczyła w wycieczce do Włoch.
- Po długiej podróży dotarliśmy do Florencji, gdzie zobaczyliśmy między innymi Most Złotników czy fontannę Neptuna. Mieliśmy również okazję spróbować tradycyjnej włoskiej kuchni, na przykład pizzę. Przez dwa kolejne dni zwiedziliśmy Rzym oraz Watykan, gdzie odwiedziliśmy najbardziej charakterystyczne miejsca, takie, jak Koloseum, Forum Romanum, Panteon, Fontannę di Trevi, plac i Bazylikę św. Piotra czy Schody Hiszpańskie. Ostatniego dnia w Wenecji odwiedziliśmy wyspę Murano, która z słynie z wieloletniej tradycji wytwarzania szkła. Mieliśmy również okazję przepłynąć wokół wyspy tramwajem wodnym, a podczas rejsu mogliśmy obserwować zachodzące słońce. Skończyliśmy zwiedzanie w godzinach wieczornych, dzięki czemu mogliśmy poznać klimat wieczornej Wenecji.
Zobaczyliśmy piękne i ciekawe miejsca oraz poznaliśmy ich historię. Nie zabrakło również czasu na poznanie kultury oraz spróbowanie prawdziwej włoskiej kuchni. Na pewno na długo nie zapomnimy tych pięknych krajobrazów oraz niesamowitych przeżyć. Mamy nadzieję że będziemy jeszcze mieli okazję wrócić do urokliwych Włoch, ponieważ jak to mówią: wszystkie drogi prowadzą do Rzymu!- wspominali wyjazd uczniowie z „Chopina”.
Londyn – raj dla miłośników historii, mody i rodziny królewskiej.
- ZS2; publikacja: Kamil Góźdź
W dniach 21 – 25 kwietnia uczniowie z klas: 1B, 1G, 1L, 1T i 2Z z ZS nr 2 w Lubartowie wyruszyli do Londynu. Można stwierdzić, że od ostatniej naszej wizyty dwa lata temu, nic się nie zmieniło. Nadal jest tym samym miejscem, które na każdym kroku fascynuje niebanalnymi zabytkami i różnorodnością kulturową.
Nasza podróż trwała 5,5 godziny, a tuż po wylądowaniu rzuciliśmy się w wir zwiedzania. Na naszej wycieczkowej mapie znalazły się takie miejsca jak: Tower Bridge, London Bridge, twierdza Tower of London, siedziba burmistrza City Hall, okręt wojenny HMS Belfast, wieżowiec Shard, teatr szekspirowski The Globe, siedziba premiera na Downing Street, Horse Guards Parade, Camden Town, Kensington Gardens z Kensington Palace, dzielnica West End: Soho, China Town, Greenwich, kliper herbaciany Cutty Sark, Greenwich Market, Canary Wharf, Oxford Street, Piccadilly Circus. Podczas zwiedzania Westminsteru mogliśmy obserwować obrady parlamentu brytyjskiego w Izbie Gmin i Izbie Lordów. Dużą atrakcją była również zmiana warty pod Buckingham Palace. Nie sposób zapomnieć o przejażdżce London Eye - diabelskim młynie, przeprawie Emirates Air Line z jednego brzegu Tamizy na drugi, czy rejsu statkiem po Tamizie. Widoki – niesamowite ! Odwiedziliśmy także niektóre muzea: British Museum, Natural History Museum i National Gallery.
Wizyta w Londynie okazała się również świetną okazją do „smakowania” różnych kuchni świata. Mieliśmy okazję rozkoszować się kuchnią japońską, chińską, portugalską, indyjską, tajską, włoską, amerykańską, czy też angielską. Jednym słowem – uczta dla podniebienia. Całość uzupełniły oczywiście ćwiczenia językowe, bo mówić w danym języku- to stawiać czoło światu i kulturze.
Londyn oferuje tak wiele, że zobaczenie wszystkiego oraz odwiedzenie każdej atrakcji stanowi rzecz wręcz niemożliwą. Musimy jednak przyznać, że całkiem sprawnie opanowaliśmy to miasto, mając do dyspozycji zaledwie 5 dni. Licznik kroków mówi sam za siebie – ponad 92 000 kroków, co daje około 64 km. J Jest moc! I nie tylko jako emisja energii w jednostce czasu, lecz również moc wrażeń ! I to jakich ! One na długo pozostaną w naszej pamięci.