Historia w trasie. Oksfordzkie Podlasie i Mazowsze uczniów z ZS nr 2 w Lubartowie.
Pięć dni, pięć miast, pięć instytucji kultury, pięć debat sparingowych i pięć szkoleń w zakresie warsztatu debatanckiego. A to wszystko dla ośmiu drużyn debatanckich z całej Polski: z Gdańska, Szczecina, Olsztyna, Katowic, Ostrowi Mazowieckiej, Piły, Ostrzeszowa oraz Lubartowa. Do tego nowoczesnego projektu zostały zaproszone przede wszystkim szkoły z miast, w których nie działają całoroczne projekty debatanckie.
Każdego dnia gościliśmy w innej miejscowości, a gospodarzami były instytucje kultury: w Ostrowi Mazowieckiej – Muzeum Dom Rodziny Pileckich, w Ostrołęce Muzeum Żołnierzy Wyklętych, w Supraślu Centrum Kultury i Rekreacji, w Augustowie Odział Instytutu Pileckiego, w Białymstoku Muzeum Podlaskie.W każdym z tych miast odbyła się debata otwarta dla publiczności, choć przeznaczona w szczególności dla uczniów i nauczycieli z lokalnych szkół. Była to jednocześnie prezentacja tzw. debaty oksfordzkiej jako bardzo wartościowego narzędzia wykorzystywanego w edukacji historycznej.
Drużyna z Zespołu Szkół nr 2 im. Księcia Pawła Karola Sanguszki w Lubartowie w składzie: Paweł Dejko, Hubert Nowakowski, Krystian Rożko, Kacper Sowa godnie zaprezentowała swoją szkołę. Nasi uczniowie bezapelacyjnie wygrali wszystkie debaty sparingowe.W trakcie szkoleń uczniowie mogli spotkać się z zespołem doświadczonych debatantów akademickich, a jednocześnie szkoleniowców, jurorów i tutorów. Opiekę merytoryczną nad naszymi uczniami pełniła Pani Małgorzata Sabat, nauczyciel historii.
Uczestnicy projektu mieli też możliwość poznania historii niezwykle interesujących miejscowości północnego Mazowsza i Podlasia: Ostrowi, Supraśla, Augustowa, Białegostoku.
Tydzień upłynął bardzo szybko, wszyscy uczestnicy nowatorskiego projektu debatanckiego uznali, że powinien on mieć swoją kontynuację.
Projekt dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra”.