31 marca 2023 r. Samorząd Uczniowski ZS nr 2 w Lubartowie miał przyjemność zorganizować kiermasz ciast, którego celem było zebranie pieniędzy na zakup „różowych skrzyneczek” do naszej szkoły (https://www.rozowaskrzyneczka.pl/)! Osoby należące do szkolnego samorządu oraz inni chętni uczniowie przygotowali najróżniejsze słodkości! Przepyszne ciasta, babeczki, wyborne ciasteczka oraz ciepłą herbatę. Wielu uczniów zdecydowało się na zakup naszych wyrobów, dzięki czemu wspomogli szkolną akcje!

Dzięki wesołej atmosferze, pysznym łakociom i pomocy uczniów udało nam się zebrać aż 1058,08 zł! Wkrótce nasz długo wyczekiwany cel będzie mógł się urzeczywistnić. Bardzo dziękujemy całej społeczności szkolnej zarówno uczniom, nauczycielom, pracownikom administracji i obsługi, a także rodzicom naszych uczniów za wsparcie, dobre słowa i kibicowanie naszym inicjatywom! Niebawem szykują się kolejne ciekawe wydarzenia!

W lutym i marcu, w Zespole Szkół nr 2 im. Księcia P. K. Sanguszki, ramach Szkolnego Klubu Debat Oksfordzkich, odbyły się pierwsze debaty. Uczniowie zadebiutowali w roli mówców i bez dwóch zdań ten debiut można uznać za udany. Zgodnie deklarują, że to nie koniec ich debatanckiej przygody, więc jeszcze nieraz usłyszycie o ich sukcesach.

Dotychczas zadebatowało 6 czteroosobowych drużyn:

Mistrzowie Słowa vs Frytkarze (zwycięstwo Frytkarzy)

Dogłębni Proktolodzy vs Debaciary (zwycięstwo Dogłębnych Proktologów)

Kontrargumentanci vs Los Bandoleros (zwycięstwo Los Bandoleros)

Drużyny debatowały nad dwiema tezami:

1. „Jako żołnierz Armii Krajowej nie zaprzestałbym walki po jej rozwiązaniu.“

2. „Uczelnie wyższe w Polsce powinny dążyć do elitarności, a nie powszechności.“

Marszałkiem debat był Krystian Rożko, a za sędziowanie odpowiadali: pani Małgorzata Sabat, Paweł Dejko, Hubert Nowakowski i Kacper Sowa.

Klub Debat dopiero się rozkręca i zaplanowane już są kolejne rozgrywki (nie tylko na szczeblu szkolnym), więc jeśli chcielibyście spróbować swoich sił w debatach oksfordzkich, to drzwi klubu są dla Was szeroko otwarte. Nasi debatanci zgodnie przyznają, że nie pożałujecie.

A czym jest debata oksfordzka?

To uporządkowana forma dyskusji na podany temat, podczas której mówcy z dwóch czteroosobowych drużyn zabierają głos i starają się merytorycznie przekonać sędziów do swojej racji. Udział w debatach przynosi same korzyści. Uczą one logicznego i analitycznego myślenia, pracy w grupie, umiejętności retorycznych oraz radzenia sobie ze stresem, czyli ważnych kompetencji w nauce, na rynku pracy i w życiu codziennym. Poza tym debaty są świetną rozrywką, o czym poświadczą osoby, które już miały okazję debatować.

Życzymy powodzenia naszym debatantom!

W minionym tygodniu Zespół Szkół nr 2 im. Księcia Pawła Karola Sanguszki odwiedzili pracownicy Katedry Archiwistyki i Nauk Pomocniczych Historii lubelskiego UMCS. W ramach tej wizyty prof. dr hab. Janusz Łosowski i dr Robert Stępień przeprowadzili zajęcia z młodzieżą z lubartowskiego „Chopina” dotyczące analizy tekstów źródłowych. Warto nadmienić, że prof. Łosowski to jeden z najlepszych w Polsce fachowców zajmujących się tą dziedziną, a na swoim koncie ma wiele osiągnięć naukowych.

W spotkaniu uczestniczyli uczniowie klas, których przedmiotem kierunkowym jest historia. Wspomniane warsztaty miały pokazać młodzieży profesjonalny sposób pracy ze źródłem, a także przybliżyć studia na kierunku archiwistyka.

Spotkanie zorganizowali mgr Kamil Kozioł, mgr Anna Lipka-Zielińska oraz mgr Małgorzata Sabat.

W ramach współpracy zawartej z Wojskową Akademią Techniczną, w sobotę 25 marca b.r. uczniowie naszej szkoły wraz z koordynatorem współpracy z uczelnią- p. Martą Mazurek uczestniczyli w Dniu Otwartym WAT.

Na początek odbyła się szczegółowa prezentacja kierunków na poszczególnych wydziałach, zarówno wojskowych, jak i cywilnych. Uczniowie zostali zapoznani z warunkami rekrutacji, sposobami przeliczania punktów rekrutacyjnych oraz egzaminami sprawnościowymi. Po prezentacji można było odwiedzić poszczególne stoiska każdego z wydziałów, porozmawiać z ich studentami oraz zabrać ze sobą ulotki informacyjne.

Kolejna część imprezy odbyła się na placu apelowym. Zaprezentowano tam ciężki sprzęt bojowy, wozy pancerne i czołgi. Można się też było posilić pyszną żołnierską grochówką. Następnym punktem programu było zwiedzanie wybranego wydziału, odwiedzanie sal wykładowych, warsztatów i sal laboratoryjnych. Wykładowcy w krótkich słowach opowiedzieli o swojej pracy, o specyfice poszczególnych zajęć oraz o tym, jak bardzo ciekawą i praktyczną wiedzę zdobywają studenci.

Z relacji naszych uczniów wynika, że Dzień Otwarty na Wojskowej Akademii Technicznej dostarczył im wielu wrażeń, pogłębił wiedzę na temat nowoczesnych technologii oraz… dał wiele do myślenia, jeśli chodzi o wybór dalszej ścieżki kształcenia.

W minionym tygodniu w Zespole Szkół nr 2 im. Księcia Pawła Karola Sanguszki odbył się szkolny etap Olimpiady Wiedzy o Unii Europejskiej „Gwiezdny Krąg”. Wystartowało w niej w sumie 7 uczniów naszej szkoły, a awans do kolejnej fazy zmagań uzyskało aż 4 z nich. Są to Weronika Cybul (IV S), Kamil Pożarowszczyk (IV S), Oliwia Turewicz (II P) i Jakub Śpiewak (II P). Uczniów do Olimpiady przygotowywali mgr Anna Lipka-Zielińska oraz mgr Kamil Kozioł. Drugi etap odbędzie się w kwietniu. Naszym uczniom życzymy powodzenia!

6 marca gościliśmy w naszej szkole p. Martę Przybyłę z poznańskiej fundacji „Tota tua”. Zaprosili ją nasi katecheci. Pani Marta doświadczyła w swoim życiu głębokiego nawrócenia. O swojej drodze powrotu do Pana Boga opowiedziała w filmie „Powołany”. Mieliśmy okazję poznać jej historię na żywo. Pani Marta dzieliła się swoim życiem podczas trzech spotkań. To była niesamowita, żywa katecheza, poruszająca opowieść o drodze człowieka, na której stanął Pan i … „wszystko wywrócił do góry nogami”, „dał prawdziwą wolność, radość, miłość”.

W podziękowaniach młodzieży padły słowa refleksji, że gubimy się w naszej codzienności i nie zauważamy, że brniemy w ślepy zaułek, z którego trudno znaleźć wyjście. Uczniowie wyrazili nadzieję, że usłyszane świadectwo może być zachętą do przemiany, że warto próbować, że nigdy nie jest za późno na piękne życie. Bo każdy POWOŁANY jest do miłości.

Radio Lublin powstało w 1952 r. i z miejsca stało się jedną z najważniejszych rozgłośni radiowych w naszym regionie. To z niego ludzie czerpali wiedzę o wydarzeniach w województwie lubelskim, a także poznawali najnowsze trendy muzyczne. To tu swoje hity nagrywały takie zespoły jak Budka Suflera, Bajm czy Lady Pank.

Tych informacji i wielu innych możemy dowiedzieć się z wyjątkowej wystawy dotyczącej historii Radia Lublin, która zawisła na ogrodzeniu Zespołu Szkół nr 2 im. Księcia Pawła Karola Sanguszki w Lubartowie. To fantastyczna inicjatywa, która pozwala nie tylko młodzieży popularnego „Chopina”, ale również mieszkańcom Lubartowa poznać historię lubelskiej rozgłośni.

W dniu 28 lutego 2023 roku grupa uczniów z klasy 2B przeprowadziła serię prelekcji dla rówieśników. Wydarzenie było związane z olimpiadą Zwolnieni z Teorii, w której biorą udział nasi uczniowie. Drużyna z „biolchemu” realizuje projekt pod tytułem „Przysięga Hipokratesa”, którego celem jest uświadamianie i edukowanie o problemach społecznych związanych z medycyną, jakimi są między innymi brak zaufania do lekarzy, samodzielne diagnozowanie się, teorie spiskowe czy korzystanie z medycyny alternatywnej.

W ostatnim czasie uczennice klasy 3g z I LO w Lubartowie– Martyna Meksuła, Weronika Wierzchoń, Zuzanna Guz, Julita Bogusz i Martyna Deleżuch - zorganizowały w Lubartowskim Ośrodku Kultury spotkanie  edukacyjne dla uczniów Zespołu Szkół nr 2 w Lubartowie. Wydarzenie to było częścią projektu uświadamiającego poziom zagrożenia uzależnieniem w sieci, realizowanego przez dziewczęta w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Główną częścią spotkania była emisja filmu „Dylemat społeczny”, dokumentu, w którym eksperci ds. technologii tłumaczą widzom, za pomocą jakich środków twórcy aplikacji uzależniają nas od sieci społecznościowych i w jaki sposób zarabiają na nas pieniądze. W filmie wzięli udział między innymi eksperci odpowiedzialni za rozwój najpopularniejszych platform społecznościowych, a także naukowcy zajmujący się wpływem technologii na psychikę człowieka. Byli to między innymi Tristan Harris (były etyk projektowy Google'a), Aza Raskin (jeden z założycieli Mozilla Labs) i Shoshanna Zuboff (profesorka Harvardu zajmująca się m.in psychologią technologii). Wykorzystując własne doświadczenie zawodowe i wyniki badań, eksperci ci metodycznie kreślą przed nami obraz świata, w którym z powodu mediów społecznościowych jesteśmy coraz bardziej smutni, zagubieni, niepewni samych siebie i poróżnieni.

   

Po seansie odbyła się rozmowa na temat wagi przedstawionych w filmie problemów. Organizatorki przeprowadziły również ankietę na temat odbioru filmu przez zebraną w sali kinowej młodzież, a byli to uczniowie klas: 3g, 2b, 3b, 2m, 3m, 4z. Łącznie 119 osób.

   

Uczennice realizujące projekt miały również przyjemność porozmawiać z telewizją Kanał S, gdzie szerzej opowiedziały o swoim przedsięwzięciu.