- ZS2; publikacja: Kamil Góźdź
We wtorek 19.03.2024 r klasy II P oraz III S z I LO w Lubartowie wybrały się na wyjazd edukacyjny do Aresztu Śledczego, który znajduje się w Lublinie. Był on możliwy dzięki temu, że szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego programu edukacyjnego Służby Więziennej związanym z prewencją przestępstw wśród młodzieży W SŁUŻBIE PRAWU.
Uczniowie znaleźli tam odpowiedzi na wszelkie pytania związane z systemem więziennictwa. Zostali oprowadzeni po jednostce celem ukazania im jak wygląda życie oraz praca w tego rodzaju aresztach śledczych. Dowiedzieli się jakie warunki mają aresztowani w celach, jakie są zasady widzenia, jakie posiadają prawa oraz obowiązki i, co jest bardzo ciekawym elementem, zaczerpnęli wiedzę na temat tego jak wygląda zwykły dzień z perspektywy osoby zatrzymanej oraz pracownika, czy funkcjonariusza Służby Więziennej.
- Wycieczka przebiegła w przyjaznej i dobrej atmosferze z nutą edukacji o tym, jak nie powinniśmy się zachowywać, żeby nie spotkała nas w przyszłości kara w postaci osadzenia w areszcie śledczym. Taki rodzaj edukacji obywatelskiej z pewnością podwyższa oraz urozmaica świadomość każdego z nas. Taka wiedza będzie nas skłaniała do refleksji, czy rzeczywiście opłaca się popełniać przestępstwa, a także ukazuje nam, jak wygląda życie ludzi, którzy zbłądzili i popełnili przestępstwa. Daje nam odpowiedź na zapytania, które rodzą nam się w głowach na temat funkcjonowania jednostek tego rodzaju, w dodatku możemy to wszystko dzięki takiej wycieczce zobaczyć na żywo i praktycznie zapoznać się z regułami obowiązującymi w aresztach śledczych.- mówili po przyjeździe uczniowie z „Chopina”.
Opiekunami na wycieczce byli nauczyciele: M. Sabat, J. Góźdź, M. Trochimiuk, T. Prażmo.
- ZS2/Publikacja: Kamil Kozioł
To nazwy dwóch drużyn, których ligowe zmagania mieli okazję 11 grudnia 2013 r. oglądać na żywo uczniowie ZS nr 2 w Lubartowie. Grały drużyny: LUK Lublin – Stal Nysa.
Emocjom nie było końca. Już sam fakt oglądania kadrowiczów z piłki siatkowej na żywo, oklaskiwanie wspaniałych, długich akcji i niezwykłych zagrań budził mnóstwo emocji. Dodatkowo nasz kolega Bartek wystąpił w konkursie serwów do celu, przeprowadzonych przez organizatorów po drugim secie i … prawie wygrał. Zabrakło naprawdę niewiele do zdobycia głównej nagrody. Niezwykłe emocje, mogliśmy naładować akumulatory i podpatrzyć arkana taktyki, bo przecież już w piątek mamy u nas w hali mistrzostwa powiatu!
Podsumowując: wyjazd na mecz PlusLigi był zorganizowany dzięki uprzejmości i pomocy rodziców naszych uczniów- siatkarzy (tu jeszcze raz dziękujemy), wynik 3:1 dla LUK Lublin, emocje: sięgały zenitu, oczekiwania: planujemy kolejne wyjazdy.
- ZS2/Publikacja: Kamil Kozioł
22 listopada uczennice i uczniowie klas III d, III p i IV p Zespołu Szkół nr 2 w Lubartowie pod opieką pani wicedyrektor Katarzyny Sobich oraz nauczycieli Marka Gawła, Anny Lipki-Zielińskiej i Artura Staszka wzięli udział w Wycieczce do Aresztu Śledczego w Lublinie. Odbyła się ona w ramach Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego Służby Więziennej związanego z prewencją przestępstw wśród młodzieży W SŁUŻBIE PRAWU.
Areszt Śledczy w Lublinie realizuje ogólnopolski program edukacyjny "W służbie prawu", który skierowany jest do młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także będących członkami organizacji harcerskich i związków strzeleckich. Program realizowany jest w jednostkach penitencjarnych na mocy znowelizowanej ustawy o Służbie Więziennej, która wprowadziła nowe zadania tej formacji, w tym edukację prawną młodzieży związaną z prewencją przestępstw (art. 2 ust. 2 pkt. 10 ustawy). Zajęcia prowadzone są w ramach dwóch modułów: pierwszy realizowany jest na terenie jednostek penitencjarnych (jego adresatem są uczniowie szkół ponadpodstawowych), drugi – w przypadku uczniów szkół podstawowych - w placówkach oświatowych.
Lekcja prawa i prewencji
W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie szkół w Lublinie i w jego okolicach mogą uczestniczyć w zajęciach związanych z prewencją przestępstw oraz z edukacją prawną, prowadzonych przez funkcjonariuszy Aresztu Śledczego w Lublinie, w szkołach, jak i na terenie jednostki penitencjarnej. Spotkania z uczniami mają wymiar edukacyjny i prewencyjny. Program „W służbie prawu” ma określoną formułę złożoną z kilku elementów, które mają na celu uświadomić młodych ludzi, że prawo jest po to, by chronić podstawowe wartości człowieka, a łamanie prawa niesie za sobą poważne konsekwencje i może przekreślić ich plany na przyszłość.
Podczas lekcji edukacyjnych na terenie jednostki penitencjarnej prowadzonych z młodzieżą szkół ponadpodstawowych funkcjonariusze zwracali uwagę m.in. na:
a) elementy związane z edukacją prawną i prewencją przestępstw wśród młodych ludzi;
b) najważniejsze zadania Służby Więziennej oraz jej rolę w systemie bezpieczeństwa państwa;
d) zasady naboru do Służby Więziennej oraz korzyści z bycia funkcjonariuszem tej formacji;
e) ofertę studiów w Szkole Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie.
- Julia Przysiadła, 4b; publikacja: Kamil Góźdź
Uczniowie klasy 4B uczestniczyli w warsztatach chemicznych realizowanych na Wydziale Medycznym Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Przyszli maturzyści wzięli udział w dwóch etapach zajęć, których to motywem przewodnim było miareczkowanie alkacymetryczne. Jest ono umieszczone w wykazie wymagań do egzaminu maturalnego. Miareczkowanie jest metodą stosowaną do ilościowego oznaczania zawartości substancji chemicznej w jej wodnym roztworze. Pierwsze, dwugodzinne zajęcia wzbogaciły wiedzę uczniów o podstawy z zakresu alkalimetrii i acydymetrii. Po treściwym wstępie, uczniowie zapoznani z teoretycznymi podstawami, zostali skierowani do stanowisk, przy których to w dwuosobowych zespołach rozpoczęli realizację działań praktycznych. Uczestnicy warsztatów ubrani w fartuchy laboratoryjne, okulary oraz rękawiczki ochronne przystąpili do przeprowadzania reakcji chemicznych, które polegały na interpretacji zachowania wskaźników kwasowo-zasadowych podczas procesu miareczkowania. Po zakończeniu obserwacji zmian w kolorze roztworów, związanych ze zmianą ich odczynu, uczniowie wykonywali oznaczenia zawartości wybranych substancji w roztworach wodnych. Teoretyczno-praktyczny charakter zrealizowanych warsztatów umożliwił uczniom nabycie wiedzy z zakresu miareczkowania, a także umiejętności analizowania wyników i rozwiązywania zadań w oparciu o nie. Zajęcia, w których z ogromną fascynacją wzięli udział przyszli maturzyści, z pewnością przyczynią się do owocnego rozwiązania zadań w oparciu o uzyskaną wiedzę, a co się z tym wiąże- satysfakcjonującego wyniku z egzaminu maturalnego.