Za nami 4 dzień Światowego Dnia Przedsiębiorczości, który, w naszej szkole, upłynął pod hasłem „Klient nasz Pan”.
Uczniowie wskazali cechy dzisiejszego konsumenta. Stwierdzili, że jest on: wymagający, dociekliwy, oszczędny, szukający okazji, naiwny reklamom, niecierpliwy, zdeterminowany i kapryśny. Ponadto spośród czterech typów konsumentów mieli wskazać, który z nich charakteryzuje ich osobę. Mieli do wyboru następujące grupy:
Nieostrożni optymiści. To osoby, które lubią zakupy. Nie należą do osób najzamożniejszych, bywa, że „żyją ponad stan”. Ich stosunek do reklamy i do nowych kanałów sprzedaży cechuje pełne zaufanie. Nie mają „alergii na reklamy”, lubią je oglądać i czerpią z nich informacje, które następnie wykorzystują w zakupach. Bardzo słabo orientują się w tym, jaki zakres przywilejów im przysługuje. Podczas zakupów nie dbają o pozyskanie paragonów, ułatwiających procedurę reklamacyjną.
Niepewni przeciętniacy. To osoby, które charakteryzuje dość niska znajomość praw konsumenckich. Ich zachowania są mało asertywne, w przypadku stwierdzenia wady zakupionego towaru trudno przychodzi im próba egzekwowania własnych przywilejów: często po prostu rezygnują z działania. Starają się nie korzystać z zakupów na odległość i nie kupują towarów od akwizytorów. Deklarują, że nie robią zakupów w sposób impulsywny, do sklepu chodzą z gotowym planem i starają się go trzymać. Zakupy robią jednak w mniej uważny sposób, rzadziej deklarują, że zapoznają się z informacjami na opakowaniach produktów, po zrobionych zakupach często nie starają się pozyskać paragonu.
Ostrożni pragmatycy. To osoby, które nieźle orientują się w przysługujących im prawach. Deklarują, że starają się robić zakupy w sposób możliwie świadomy – uważnie zapoznają się z towarem przed jego kupnem, dokładnie czytają umowy przed ich podpisaniem, po zapłaceniu za towar biorą paragon kasowy. Dzięki temu nie mają problemów z egzekwowaniem swoich praw i bez obaw składają reklamacje. Nie uważają, że sprzedawcy zachowują się nieetycznie i starają się sprzedać towar za wszelką cenę, z naruszeniem dobra klienta – mają względne poczucie zaufania do instytucji handlu. Cenią produkty markowe. Mogą sobie na nie pozwolić, bo na tle niektórych innych grup są to osoby lepiej postrzegające sytuację ekonomiczną swoich gospodarstw domowych.
Nieufni liderzy znajomości praw konsumenckich. To osoby, które najlepiej orientują się w zakresie przysługujących im praw konsumenckich. Uważają jednak, że sprzedawcy nie cofną się przed niczym, by tylko „wcisnąć” klientowi towar. Nie mają także zaufania do reklamy, uznają ją za narzędzie wprowadzające konsumentów w błąd. Uważają, że bronią konsumentów w takiej sytuacji może być tylko doskonała znajomość przysługujących im praw, dlatego konsumenci tej grupy należą do najlepiej wyedukowanych klientów. Charakteryzują ich podobne jak „ostrożnych pragmatyków” zachowania konsumenckie: starannie wybierają produkty, by nie musieć ich później reklamować. „Nieufni liderzy…” są przeciętnie zamożni, należą do osób oszczędnych, dlatego w wyborach konsumenckich kierują się raczej ceną niż jakością towaru lub marką.
Wśród analizowanej grupy klientów najwięcej osób wskazało siebie jako ostrożnych pragmatyków.