W dniu 11 i 12 kwietnia uczniowie naszej szkoły tradycyjnie uczestniczyli w ogólnopolskiej ekologicznej akcji zorganizowanej przez lokalne nadleśnictwa – u nas Nadleśnictwo Lubartów. Nasza młodzież wzorowo pracowała na obszarze lasu Kozłowieckiego Parku Krajobrazowego. Najpierw odbył się spacer po szkółce leśnej w celu zapoznania z pracą leśnika oraz historią sadzonek różnych gatunków leśnych roślin. Po szczegółowym instruktażu ochotnicy przystąpili do sadzenia drzew, a pracownicy nadleśnictwa chętnie służyli pomocą. Później na terenie kwatery myśliwskiej „Starego Tartaku” odbył się piknik i wspólna biesiada przy ognisku. Zainteresowani mogli wziąć udział w różnych konkursach i przetestować swoją wiedzę przyrodniczą, w nagrodę otrzymując drobne upominki oraz sadzonki drzewek.

Pierwszego dnia akcji, w czwartek uczniowie z klasy 3m wykazali się niezwykłą dojrzałością ekologiczną, nie tylko zasadzając dużo dębów bezszypułkowych, ale również docierając do lasu rowerami. Pod opieką dwóch nauczycielek uczestnicy wycieczki jadąc jednośladami ochronili środowisko przed spalinami, przyczynili się do oszczędności paliwa, doskonalili technikę jazdy oraz znajomość przepisów ruchu drogowego. Natomiast drugiego dnia akcji, w piątek duża grupa uczniów z klasy 1g, 3g i 3s pojechała autokarem. Nagrodą dla wszystkich uczestników była bardzo dobra pogoda oraz satysfakcja z udziału w tak wspaniałym działaniu dla naszej małej ojczyzny i jednocześnie dla planety Ziemi.

Uczniowie ZS nr 2 w Lubartowie, w ramach działalności koła psychologicznego, wzięli w ostatnich dniach udział w Ogólnopolskiej Konferencji Kognitywistycznej „Czas na umysł: Umysł jutra" organizowanej przez Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Podczas konferencji poruszono ważne tematy m.in.: istota i sposoby doskonalenia kompetencji przyszłości, przegląd wybranych nowoczesnych narzędzi technologicznych (w tym systemów AI), zagadnienia etyczne związane ze zmianami w świecie, istota neuroplastyczności i neuronalne mechanizmy zmiany. Uczniowie mieli także okazję uczestniczyć w warsztatach pt. „Rozwiń swoje możliwości dzięki AI! Poznaj narzędzia przydatne w nauce i życiu codziennym”.

Organizatorem wyjazdu była Dagny Jakóbiec – psycholog szkolny.

W ostatnich dniach w ramach projektu Zwolnieni z teorii w sali widowiskowej ZS nr 2 w Lubartowie odbyła się ważna prelekcja poświęcona zdrowiu psychicznemu młodych ludzi. Za prowadzenie tego wydarzenia odpowiadała grupa utalentowanych uczniów: Maksymilian Nowak, Maja Grądek, Maja Gryzio, Maksymilian Puliński, Michał Topyła, Tomasz Topyła, oraz gość specialny Mikołaj Matyjaszczyk. Wydarzenie zostało zorganizowane przez szkolne koło Polskiego Czerwonego Krzyża a działania koordynowała Pani Edyta Lewtak. Prelekcja cieszyła się dużym zainteresowaniem uczniów oraz kadry pedagogicznej.

Podczas prelekcji omawiano kluczowe tematy związane z zdrowiem psychicznym. Poruszono m.in istotną rolę emocji w życiu młodego człowieka, omówiono również dokładniej naturę stresu oraz metody radzenia sobie z nim, co jest szczególnie ważne w kontekście intensywnego tempa życia współczesnej młodzieży. Nie zabrakło także dyskusji na temat presji społecznej, jej wpływu na młodych ludzi oraz sposobów radzenia sobie z nią. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, czym polega eksperyment Ascha i jak istotna jest odpowiednia obrona swojego zdania.

W dniu 22 marca młodzież z klas I- IV (biologiczno-chemicznych) uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez dr Wojciecha Płaskę z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.  Zajęcia odbyły się w formie laboratoryjnej, poprzedziła je krótka prelekcja w formie prezentacji multimedialnej. W ramach warsztatów uczniowie oglądali żywe bezkręgowce wodne i rośliny typowe dla rzek i małych zbiorników wodnych. Bezpośredni kontakty z żywymi okazami sprawił wszystkim uczestnikom niewątpliwą frajdę,  uczniowie mieli również możliwość samodzielnego oznaczenia taksonomicznego obserwowanych organizmów.

Doktor Płaska przedstawił ofertę edukacyjną Wydziału Biologii Środowiskowej UP w Lublinie dedykowaną uczniom zainteresowanym  kształceniem na kierunkach przyrodniczych.