22 listopada uczennice i uczniowie klas III d, III p i IV p Zespołu Szkół nr 2 w Lubartowie pod opieką pani wicedyrektor Katarzyny Sobich oraz nauczycieli Marka Gawła, Anny Lipki-Zielińskiej i Artura Staszka wzięli udział w Wycieczce do Aresztu Śledczego w Lublinie. Odbyła się ona w ramach Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego Służby Więziennej związanego z prewencją przestępstw wśród młodzieży W SŁUŻBIE PRAWU.

Areszt Śledczy w Lublinie realizuje ogólnopolski program edukacyjny "W służbie prawu", który skierowany jest do młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także będących członkami organizacji harcerskich i związków strzeleckich. Program realizowany jest w jednostkach penitencjarnych na mocy znowelizowanej ustawy o Służbie Więziennej, która wprowadziła nowe zadania tej formacji, w tym edukację prawną młodzieży związaną z prewencją przestępstw (art. 2 ust. 2 pkt. 10 ustawy). Zajęcia prowadzone są w ramach dwóch modułów: pierwszy realizowany jest na terenie jednostek penitencjarnych (jego adresatem są uczniowie szkół ponadpodstawowych), drugi – w przypadku uczniów szkół podstawowych - w placówkach oświatowych.

Lekcja prawa i prewencji

W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie szkół w Lublinie i w jego okolicach mogą uczestniczyć w zajęciach związanych z prewencją przestępstw oraz z edukacją prawną, prowadzonych przez funkcjonariuszy Aresztu Śledczego w Lublinie, w szkołach, jak i na terenie jednostki penitencjarnej. Spotkania z uczniami mają wymiar edukacyjny i prewencyjny. Program „W służbie prawu” ma określoną formułę złożoną z kilku elementów, które mają na celu uświadomić młodych ludzi, że prawo jest po to, by chronić podstawowe wartości człowieka, a łamanie prawa niesie za sobą poważne konsekwencje i może przekreślić ich plany na przyszłość.

Podczas lekcji edukacyjnych na terenie jednostki penitencjarnej prowadzonych z młodzieżą szkół ponadpodstawowych funkcjonariusze zwracali uwagę m.in. na:

a) elementy związane z edukacją prawną i prewencją przestępstw wśród młodych ludzi;

b) najważniejsze zadania Służby Więziennej oraz jej rolę w systemie bezpieczeństwa państwa;

d) zasady naboru do Służby Więziennej oraz korzyści z bycia funkcjonariuszem tej formacji;

e) ofertę studiów w Szkole Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie.

Uczniowie klasy 4B uczestniczyli w warsztatach chemicznych realizowanych na Wydziale Medycznym Katolickiego  Uniwersytetu  Lubelskiego  Jana Pawła II.  Przyszli maturzyści wzięli udział w dwóch etapach zajęć, których to motywem przewodnim było miareczkowanie alkacymetryczne. Jest ono umieszczone w wykazie wymagań do egzaminu maturalnego. Miareczkowanie jest metodą stosowaną do ilościowego oznaczania zawartości substancji chemicznej w jej wodnym roztworze. Pierwsze, dwugodzinne zajęcia wzbogaciły wiedzę uczniów o podstawy z zakresu alkalimetrii i acydymetrii. Po treściwym wstępie, uczniowie zapoznani z teoretycznymi podstawami, zostali skierowani do stanowisk, przy których to w dwuosobowych zespołach rozpoczęli realizację działań praktycznych. Uczestnicy warsztatów ubrani w fartuchy laboratoryjne, okulary oraz rękawiczki ochronne przystąpili do przeprowadzania reakcji chemicznych, które polegały na interpretacji zachowania wskaźników kwasowo-zasadowych podczas procesu miareczkowania. Po zakończeniu obserwacji zmian w kolorze roztworów, związanych ze zmianą ich odczynu, uczniowie wykonywali oznaczenia zawartości wybranych substancji w roztworach wodnych. Teoretyczno-praktyczny charakter zrealizowanych warsztatów umożliwił uczniom nabycie wiedzy z zakresu miareczkowania, a także umiejętności analizowania wyników i rozwiązywania zadań w oparciu o nie. Zajęcia, w których z ogromną fascynacją wzięli udział przyszli maturzyści, z pewnością przyczynią się do owocnego rozwiązania zadań w oparciu o uzyskaną wiedzę, a co się z tym wiąże- satysfakcjonującego wyniku z egzaminu maturalnego.

17 września rozpoczęliśmy wyjazd zorganizowany w ramach projektu Erasmus Plus WASTE FEW. Tego dnia wyjechaliśmy na lotnisko Chopina, aby stamtąd udać się do docelowego punktu naszej podróży - Samsun w Turcji. Pierwszego dnia naszego pobytu w tym miejscu uczniowie mieli okazję zintegrować się z rówieśnikami z Turcji i Niemiec poprzez różne aktywności przygotowane przez tureckich uczniów. Kiedy pierwsze lody zostały przełamane, udaliśmy się na tradycyjne tureckie jedzenie i odwiedziliśmy organiczną farmę truskawek. Drugiego dnia udaliśmy się do sanktuarium ptaków, w którym mieliśmy okazję podziwiać piękne walory natury z otwartego autobusu oraz z wieży widokowej. Następnie pojechaliśmy do elektrowni wodnej Bafra Dam i tam poznaliśmy zasady jej funkcjonowania. W środę odwiedziliśmy Canik Türk Telekom Vocational School w Samsun, która stworzyła mini szklarnię z hodowlą organicznych truskawek podlewanych deszczówką na balkonie swojej siedziby. Wszystkie materiały użyte do stworzenia tej szklarni a także pomieszczenia, w którym młodzież zrobiła doniczki na truskawki z używanych butelek po napojach pochodziły z recyklingu. Tam też wysłuchaliśmy wykładu nauczyciela chemii, który wyjaśnił nam, dlaczego deszczówka jest lepsza dla truskawek niż woda z kranu. Rankiem natomiast młodzież spędziła czas na plaży w poszukiwaniu rzeczy niezbędnych do zrobienia plakatu zachęcającego do ograniczenia użycia plastiku i ochrony środowiska. Ten dzień nauczył nas, jak wiele można stworzyć z przedmiotów, które na co dzień wyrzucamy i zamierzamy niektóre z tych pomysłów wykorzystać. Pod koniec dnia zwiedziliśmy muzeum na statku Bandirma, na którym Mustafa Kemal Ataturk przypłynął z Konstantynopola do Samsun w maju 1919 roku. W czwartek udaliśmy się do miasteczka Amasya. Tam wysłuchaliśmy legendy o Ferhat i Sirin, zwiedziliśmy Sabuncuoglu Medical Museum and Musical Therapy center i grobowiec króla w skale, obejrzeliśmy historyczne domki w tym urokliwym miejscu i mumie w muzeum oraz zajrzeliśmy do meczetu. To był bardzo długi ale pełen wrażeń dzień.W piątek natomiast był dniem, podczas którego nauczyliśmy się wypiekania bajgli - tradycyjnego pieczywa tureckiego,którego później mogliśmy skosztować wraz z łykiem aromatycznej Turkish coffee lub tea. Po południu chwila oddechu czyli czas wolny, który spędziliśmy w wybrany sposób - w największym centrum handlowym Samsun - Piazza lub na plaży. Wieczorem uczestnicy projektu wybraliśmy się na pożegnalna kolację, podczas której otrzymaliśmy certyfikaty udziału w wymianie Erasmus+. Po powrocie do hotelu mieliśmy okazję, aby pożegnać się z innymi uczestnikami wymiany. Podsumowując, wyjazd przyniósł wiele korzyści. Dzięki niemu poznaliśmy kulturę, historię oraz kuchnię Turcji, zintegrowaliśmy się z uczniami i nauczycielami z innych państw, poprawiliśmy swoje zdolności językowe oraz komunikacyjne, zawarliśmy wiele przyjaźni oraz nauczyliśmy się wiele na temat ochrony środowiska.

Kulisy  telewizyjnych produkcji są zazwyczaj niedostępne dla widzów. Patrzymy na końcowy produkt, w którym nie ma miejsca na duble, przerwy, poprawę makijażu czy instruowanie publiczności. Tymczasem nam udało się zobaczyć, jak wygląda praca przy tworzeniu programu rozrywkowego. Uczestniczyliśmy w nagraniu bitew  - jednego z etapów The Voice of Poland. I wiecie co? Praca w telewizji na pewno jest fascynująca, ale jednocześnie równie mocno eksploatująca. Wielogodzinne nagranie pokazało nam, jak wielu ludzi musi pracować, byśmy zobaczyli efekt końcowy i jak wiele energii wymaga realizacja takiego przedsięwzięcia. Ogromne, nowoczesne ATM Studio, wielkie emocje uczestników, którym towarzyszyliśmy podczas spełniania muzycznych marzeń, i nasza ekscytacja  – naprawdę warto!

Byli też wśród nas tacy, którzy wykorzystali moment i zawładnęli na kilka chwil muzyczną sceną The Voice of Poland. Kto wie, może kiedyś wrócą na nią jako uczestnicy. Życzymy im tego z całego serca! A teraz z niecierpliwością czekamy na emisję programu, na który będziemy patrzeć już innymi oczyma.

Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau ,Kraków i Energylandia - to miejsca, które w maju odwiedziły klasy IIP, IIB, IIZ i IIW.

Dzień pierwszy :„ Nie bądź obojętny”

Wizyta w autentycznym Miejscu Pamięci jest unikatowym doświadczeniem edukacyjnym, wyjątkową lekcją, która daje możliwość refleksji i staje się zaczątkiem do dyskusji na trudne tematy. W ciszy i skupieniu, często z przerażeniem i niedowierzaniem, dlaczego człowiek człowiekowi zgotował taki los, młodzież zwiedzała obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau.

Dzień drugi : „ Zawirował świat”

Był to dzień był pełen zabawy i adrenaliny w parku rozrywki Energylandia. Ten największy park w Polsce dostarczył dużo przyjemnej zabawy. Wśród 120 różnych atrakcji każdy znalazł coś dla siebie. Oczywiście największym powodzeniem cieszyły się najszybsze kolejki górskie.

Dzień trzeci. „Bo w Krakowie na Brackiej pada deszcz…”

Kto chce poznać duszę Polski – niech jej szuka w Krakowie. Czy się udało? Młodzież odwiedziła Wawel, Katedrę Wawelską, groby królewskie w jej podziemiach, Dzwon Zygmunt, Rynek Główny z Sukiennicami, Kościół Mariacki z przepięknym ołtarzem Wita Stwosza, Collegium Maius. I mimo deszczu można było poczuć magię Krakowa. Bo przecież w Krakowie „..chodzi się z księżycem w butonierce, wiosną wiersze rodzą się najlepsze i odmiennym jakby rytmem w mieście ludziom biją serca, choć dla serca nieszczególne tam powietrze…”

Wszyscy uczestnicy wycieczki zgodnie uznali wycieczkę za bardzo udaną.