- ZS2/Publikacja: Kamil Kozioł
22 listopada uczennice i uczniowie klas III d, III p i IV p Zespołu Szkół nr 2 w Lubartowie pod opieką pani wicedyrektor Katarzyny Sobich oraz nauczycieli Marka Gawła, Anny Lipki-Zielińskiej i Artura Staszka wzięli udział w Wycieczce do Aresztu Śledczego w Lublinie. Odbyła się ona w ramach Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego Służby Więziennej związanego z prewencją przestępstw wśród młodzieży W SŁUŻBIE PRAWU.
Areszt Śledczy w Lublinie realizuje ogólnopolski program edukacyjny "W służbie prawu", który skierowany jest do młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także będących członkami organizacji harcerskich i związków strzeleckich. Program realizowany jest w jednostkach penitencjarnych na mocy znowelizowanej ustawy o Służbie Więziennej, która wprowadziła nowe zadania tej formacji, w tym edukację prawną młodzieży związaną z prewencją przestępstw (art. 2 ust. 2 pkt. 10 ustawy). Zajęcia prowadzone są w ramach dwóch modułów: pierwszy realizowany jest na terenie jednostek penitencjarnych (jego adresatem są uczniowie szkół ponadpodstawowych), drugi – w przypadku uczniów szkół podstawowych - w placówkach oświatowych.
Lekcja prawa i prewencji
W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie szkół w Lublinie i w jego okolicach mogą uczestniczyć w zajęciach związanych z prewencją przestępstw oraz z edukacją prawną, prowadzonych przez funkcjonariuszy Aresztu Śledczego w Lublinie, w szkołach, jak i na terenie jednostki penitencjarnej. Spotkania z uczniami mają wymiar edukacyjny i prewencyjny. Program „W służbie prawu” ma określoną formułę złożoną z kilku elementów, które mają na celu uświadomić młodych ludzi, że prawo jest po to, by chronić podstawowe wartości człowieka, a łamanie prawa niesie za sobą poważne konsekwencje i może przekreślić ich plany na przyszłość.
Podczas lekcji edukacyjnych na terenie jednostki penitencjarnej prowadzonych z młodzieżą szkół ponadpodstawowych funkcjonariusze zwracali uwagę m.in. na:
a) elementy związane z edukacją prawną i prewencją przestępstw wśród młodych ludzi;
b) najważniejsze zadania Służby Więziennej oraz jej rolę w systemie bezpieczeństwa państwa;
d) zasady naboru do Służby Więziennej oraz korzyści z bycia funkcjonariuszem tej formacji;
e) ofertę studiów w Szkole Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie.
- Julia Przysiadła, 4b; publikacja: Kamil Góźdź
Uczniowie klasy 4B uczestniczyli w warsztatach chemicznych realizowanych na Wydziale Medycznym Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Przyszli maturzyści wzięli udział w dwóch etapach zajęć, których to motywem przewodnim było miareczkowanie alkacymetryczne. Jest ono umieszczone w wykazie wymagań do egzaminu maturalnego. Miareczkowanie jest metodą stosowaną do ilościowego oznaczania zawartości substancji chemicznej w jej wodnym roztworze. Pierwsze, dwugodzinne zajęcia wzbogaciły wiedzę uczniów o podstawy z zakresu alkalimetrii i acydymetrii. Po treściwym wstępie, uczniowie zapoznani z teoretycznymi podstawami, zostali skierowani do stanowisk, przy których to w dwuosobowych zespołach rozpoczęli realizację działań praktycznych. Uczestnicy warsztatów ubrani w fartuchy laboratoryjne, okulary oraz rękawiczki ochronne przystąpili do przeprowadzania reakcji chemicznych, które polegały na interpretacji zachowania wskaźników kwasowo-zasadowych podczas procesu miareczkowania. Po zakończeniu obserwacji zmian w kolorze roztworów, związanych ze zmianą ich odczynu, uczniowie wykonywali oznaczenia zawartości wybranych substancji w roztworach wodnych. Teoretyczno-praktyczny charakter zrealizowanych warsztatów umożliwił uczniom nabycie wiedzy z zakresu miareczkowania, a także umiejętności analizowania wyników i rozwiązywania zadań w oparciu o nie. Zajęcia, w których z ogromną fascynacją wzięli udział przyszli maturzyści, z pewnością przyczynią się do owocnego rozwiązania zadań w oparciu o uzyskaną wiedzę, a co się z tym wiąże- satysfakcjonującego wyniku z egzaminu maturalnego.
- ZS2/Publikacja: Kamil Kozioł
17 września rozpoczęliśmy wyjazd zorganizowany w ramach projektu Erasmus Plus WASTE FEW. Tego dnia wyjechaliśmy na lotnisko Chopina, aby stamtąd udać się do docelowego punktu naszej podróży - Samsun w Turcji. Pierwszego dnia naszego pobytu w tym miejscu uczniowie mieli okazję zintegrować się z rówieśnikami z Turcji i Niemiec poprzez różne aktywności przygotowane przez tureckich uczniów. Kiedy pierwsze lody zostały przełamane, udaliśmy się na tradycyjne tureckie jedzenie i odwiedziliśmy organiczną farmę truskawek. Drugiego dnia udaliśmy się do sanktuarium ptaków, w którym mieliśmy okazję podziwiać piękne walory natury z otwartego autobusu oraz z wieży widokowej. Następnie pojechaliśmy do elektrowni wodnej Bafra Dam i tam poznaliśmy zasady jej funkcjonowania. W środę odwiedziliśmy Canik Türk Telekom Vocational School w Samsun, która stworzyła mini szklarnię z hodowlą organicznych truskawek podlewanych deszczówką na balkonie swojej siedziby. Wszystkie materiały użyte do stworzenia tej szklarni a także pomieszczenia, w którym młodzież zrobiła doniczki na truskawki z używanych butelek po napojach pochodziły z recyklingu. Tam też wysłuchaliśmy wykładu nauczyciela chemii, który wyjaśnił nam, dlaczego deszczówka jest lepsza dla truskawek niż woda z kranu. Rankiem natomiast młodzież spędziła czas na plaży w poszukiwaniu rzeczy niezbędnych do zrobienia plakatu zachęcającego do ograniczenia użycia plastiku i ochrony środowiska. Ten dzień nauczył nas, jak wiele można stworzyć z przedmiotów, które na co dzień wyrzucamy i zamierzamy niektóre z tych pomysłów wykorzystać. Pod koniec dnia zwiedziliśmy muzeum na statku Bandirma, na którym Mustafa Kemal Ataturk przypłynął z Konstantynopola do Samsun w maju 1919 roku. W czwartek udaliśmy się do miasteczka Amasya. Tam wysłuchaliśmy legendy o Ferhat i Sirin, zwiedziliśmy Sabuncuoglu Medical Museum and Musical Therapy center i grobowiec króla w skale, obejrzeliśmy historyczne domki w tym urokliwym miejscu i mumie w muzeum oraz zajrzeliśmy do meczetu. To był bardzo długi ale pełen wrażeń dzień.W piątek natomiast był dniem, podczas którego nauczyliśmy się wypiekania bajgli - tradycyjnego pieczywa tureckiego,którego później mogliśmy skosztować wraz z łykiem aromatycznej Turkish coffee lub tea. Po południu chwila oddechu czyli czas wolny, który spędziliśmy w wybrany sposób - w największym centrum handlowym Samsun - Piazza lub na plaży. Wieczorem uczestnicy projektu wybraliśmy się na pożegnalna kolację, podczas której otrzymaliśmy certyfikaty udziału w wymianie Erasmus+. Po powrocie do hotelu mieliśmy okazję, aby pożegnać się z innymi uczestnikami wymiany. Podsumowując, wyjazd przyniósł wiele korzyści. Dzięki niemu poznaliśmy kulturę, historię oraz kuchnię Turcji, zintegrowaliśmy się z uczniami i nauczycielami z innych państw, poprawiliśmy swoje zdolności językowe oraz komunikacyjne, zawarliśmy wiele przyjaźni oraz nauczyliśmy się wiele na temat ochrony środowiska.
- ZS2/Publikacja: Kamil Kozioł
Kulisy telewizyjnych produkcji są zazwyczaj niedostępne dla widzów. Patrzymy na końcowy produkt, w którym nie ma miejsca na duble, przerwy, poprawę makijażu czy instruowanie publiczności. Tymczasem nam udało się zobaczyć, jak wygląda praca przy tworzeniu programu rozrywkowego. Uczestniczyliśmy w nagraniu bitew - jednego z etapów The Voice of Poland. I wiecie co? Praca w telewizji na pewno jest fascynująca, ale jednocześnie równie mocno eksploatująca. Wielogodzinne nagranie pokazało nam, jak wielu ludzi musi pracować, byśmy zobaczyli efekt końcowy i jak wiele energii wymaga realizacja takiego przedsięwzięcia. Ogromne, nowoczesne ATM Studio, wielkie emocje uczestników, którym towarzyszyliśmy podczas spełniania muzycznych marzeń, i nasza ekscytacja – naprawdę warto!
Byli też wśród nas tacy, którzy wykorzystali moment i zawładnęli na kilka chwil muzyczną sceną The Voice of Poland. Kto wie, może kiedyś wrócą na nią jako uczestnicy. Życzymy im tego z całego serca! A teraz z niecierpliwością czekamy na emisję programu, na który będziemy patrzeć już innymi oczyma.
- Kamil Kozioł
Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau ,Kraków i Energylandia - to miejsca, które w maju odwiedziły klasy IIP, IIB, IIZ i IIW.
Dzień pierwszy :„ Nie bądź obojętny”
Wizyta w autentycznym Miejscu Pamięci jest unikatowym doświadczeniem edukacyjnym, wyjątkową lekcją, która daje możliwość refleksji i staje się zaczątkiem do dyskusji na trudne tematy. W ciszy i skupieniu, często z przerażeniem i niedowierzaniem, dlaczego człowiek człowiekowi zgotował taki los, młodzież zwiedzała obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau.
Dzień drugi : „ Zawirował świat”
Był to dzień był pełen zabawy i adrenaliny w parku rozrywki Energylandia. Ten największy park w Polsce dostarczył dużo przyjemnej zabawy. Wśród 120 różnych atrakcji każdy znalazł coś dla siebie. Oczywiście największym powodzeniem cieszyły się najszybsze kolejki górskie.
Dzień trzeci. „Bo w Krakowie na Brackiej pada deszcz…”
Kto chce poznać duszę Polski – niech jej szuka w Krakowie. Czy się udało? Młodzież odwiedziła Wawel, Katedrę Wawelską, groby królewskie w jej podziemiach, Dzwon Zygmunt, Rynek Główny z Sukiennicami, Kościół Mariacki z przepięknym ołtarzem Wita Stwosza, Collegium Maius. I mimo deszczu można było poczuć magię Krakowa. Bo przecież w Krakowie „..chodzi się z księżycem w butonierce, wiosną wiersze rodzą się najlepsze i odmiennym jakby rytmem w mieście ludziom biją serca, choć dla serca nieszczególne tam powietrze…”
Wszyscy uczestnicy wycieczki zgodnie uznali wycieczkę za bardzo udaną.